Виктория КАРААБОВА-СТОЯНОВА
През август 1888 г., точно преди 135 г., Берта Бенц, съпругата на Карл Бенц, създал първия автомобил с бензинов двигател, извършва първото документирано автомобилно пътешествие променило и формирало съвременната автомобилна индустрия.
Берта е родена през 1849 г. в Пфорцхайм, Германия. Тя се запознава с Карл и като независима жена инвестира парите от зестрата си, както и всичките си лични средства в неговия бизнес още преди да се оженят. По-късно той използва тези пари, за да финансира своя проект за „карета без коне“, който се превърна в „Benz Patent-Motorwagon“.
Карл бил гениален и брилянтен инженер, но казват, че му липсвали амбиция и бизнес проницателност. Съпругата му Берта обаче е мечтател или по-модерно казано – визионер. Тя вижда потенциал в това колата да бъде много повече от прототип и насърчавала съпруга си да направи повече.
Поради неговата упорита съпротива и негативната позиция на обществеността и църквата (църквата твърдяла, че автомобилът е „дяволска машина“), Берта, решава да докаже
на всички, че грешат!
В една августовска сутрин през 1888 г. тя тихо събужда двамата си синове тийнейджъри, за да осъществят пътуването, което променя живота на всички ни.
Без повече приказки, без да иска разрешение и да информира съпруга си за смелия си план, Берта му оставя кратка бележка. Тримата излизат незабелязано и тихо избутват автомобила от къщата, за да не се събуди Карл. Вече на безопасно разстояние, Берта и двамата младежи запалили едноцилиндровия 1,6-литров двигател и потегли от дома им в Манхайм до къщата на майка й в Пфорцхайм, на 56 мили.
Пътуването се оказва голямо предизвикателство. По това време все още нямало ясни пътища или маркировки. Берта нямала представа в каква посока се движат. Местността е много хълмиста и с неравни терени. Колата трудно преодолявала сама такива препятствия и на момчетата им се налагало често да слязат и да бутат…
Двигателят също създава проблеми. Тримата пътешественици трябвало постоянно да изливат вода върху двигателя и да я чакат да се изпари преди да продължат. Снабдявали се с вода от реки, потоци и магазини, там където имало такива.
Берта Бенц и нейните синове
Горивото също било проблем и трябвало да се допълва. Зареждали автомобила с лигроин, петролев етер, известен като бензен, който се продавал в аптеките. С лигролин в домакините отстранявали петна от дрехи и… въшки… Днес, една от тези аптеки, от която Берта купила течността се гордее, че е първата в света бензиностанция.
Предизвикателствата не свършвали.
По средата на пътя колата се повредила. Вместо да се паникьоса, Берта използва иглата си за шапка, за да изчисти запушения горивопровод и не се колебае да увие с един от жартиерите си проводника за запалване, който се нуждаел от изолация…
По време на обиколката Берта и нейните момчета потърсили помощта на ковач, за да поправят задвижващата верига, когато спирачките отказали. А, един местен обущар ги тапицирал с кожа, като по този начин те станали прототип на първите спирачни накладки!
При всяко спиране на тримата Бенц, Берта възторжено разказвала на любопитните какво удобство е колата, подходяща не само за господа, но и за дами, правейки и първата автомобилна реклама!
В крайна сметка след повече от дванадесет часа шофиране и изминати над 100 километра, Берта и синовете й стигнали до дома на майка й.
Тя веднага изпратила телеграма до съпруга си, за да го информира за своя триумф!!!
Няколко дни по-късно смелата жена се върнала у дома, пълна с нови идеи как да подобри модела на автомобила и да актуализират патента.
Въз основа на собствения си опит и след първия официално признат тест драйв, Берта предложила колата да бъде оборудвана с по-ниска предавка, за да може да се изкачва по хълмове, както и с накладка за спирачките.
Предприемайки такова приключение, тя постигна не само лично, но и историческо постижение.
Благодарение на експеримента на Берта Бенц, колата става достъпна и способна да се пусне на пазара за продажба.
Освен всичко останало Берта генерира и много публичност и известност. Като по този начин помага за задвижването на бизнеса на съпруга си и в крайна сметка допринася за бъдещия успех на Mercedes-Benz!
Историята на Берта е свидетелство за неразделната роля на жените, както в бизнеса така и в частност в автомобилната история.
Берта Бенц доживява до 95-годишна възраст. Умира през 1944 г. и днес все още може да се проследят прочутите й стъпки по „Мемориалния път на Берта Бенц“ в Манхайм, Германия.
Съпругът й Карл Бенц по-късно отбелязва в мемоарите си: „Само един човек остана с мен в малкия кораб на живота, когато щеше да потъне. Това беше съпругата ми. Храбро и решително тя вдигна новите платна на надеждата“.
Историческите факти подбрах и публикувам, като стимул за всички жени, които вярват в това което правят и най-вече не се колебаят да действат!
Виктория КАРААБОВА-СТОЯНОВА